اختلال در حساب!

 

 

نیومن                                                              

 

نوشته:رنه.ام. نیومن 

مترجم:مرضیه لک(مدیر وبلاگ).این مطالب ،بخشی از مقاله فوق الذکر می باشد..خلاصه ترجمه این مقاله در فصلنامه تخصصی ( تعلیم و تربیت استثنایی) به چاپ رسیده است.   

اختلال در حساب یک اصطلاح خاص ناتوانی یادگیری در ریاضیات می باشد.افرادی که در رابطه با مطالب ریاضیات دچار حافظه شنوایی ضعیفی می باشند،نشانه ها و ویژگیهای زیادی دارند که مشابه هم هستندو رویهم رفته چیزی را تشکیل می دهند که محققان به آن (سندروم اختلال در حساب )می گویند.

دانش آموز و یا فردی که این مشکل را دارد برای مدتی همه راهها و روشها را برای موفقیت در سطوح دیگر ریاضی بکار می برد اما این موفقیتها موقتی است زیرا وی تلاش فراوان و وقت زیادی را صرف آن می کندولی موفق نمی شود.با این وجود وی نا امید شده و نمی تواند مشکل خود را حل کند.واز این واقعیت که چگونه می تواند موانع را از سر راه خود بردارد ،عصبانی می شود.زیرا او مطالب ریاضی را خیلی خوب درک می کند ولی در هنگام توضیح دادن ناتوان است.در اینجاست که می بایستی به وی کمک شود.

این مشکلات سد راهی بسوی آینده شغلی اوست.وی از آرزوهایش در خصوص مدیریت،پزشکی،مهندسی و...می گذرد.این افراد شکست را نمی پذیرند.وتلاش می کنند که مطالب را بهتر فرا بگیرند.آنها مطمئن هستند که استعداد خوبی برای غلبه بر مشکلات دارند.

فراموش نکنیم که شکست در ریاضی باعث اضطراب ریاضی می شود.زیرا در صورت شکست در ریاضی و اضطراب آن،ممکن است بسیاری از فرصتهای شغلی را از دست بدهند.

نشانه های اختلال در حساب

*ممکن است دچار آسیب خفیف مغزی باشند

*در دقت بینایی و شنوایی و حافظه بینایی و شنوایی ضعیف هستند

* ناهماهنگی در محاسبه جمع و تفریق و ضرب و تقسیم دارند.

*ضعف درتمرینات  ریاضی

*دستپاچگی و یا ضعف در شمارش پول

*ناتوانی در جابجایی اعداد بصورت ذهنی

*وارونه خوانی اعداد و یا حذف نمودن آنها

*ناتوانی و یا ضعف در واریز کردن پول به حساب دیگران

*ضعف در استفاده از دسته چک و یا حساب بانکی مشترک.چون از عهده این کار بر نمی آیند و نمی دانند که چقدر باید به حساب اضافه نموده و یا از آن برداشت کنند

*در ثبت حسابهای مربوط به بدهکار و بستانکار مشکل دارند.

*تفکر سرمایه گذاری ندارند

*در هندسه،فرمولها،و ترتیب اعداد مشکل دارند

*حافظه بلند مدت آنها دچار مشکل است

*شکست در آزمونهای مربوط به ریاضی

*این افراد در اجرای نت های موسیقی نیز مشکل دارند.

*در تجسم فضایی و درک کلی مطالب و یا تصاویرو شناخت زمان(روز-ماه-سال-هفته-دقیقه و...) دچار مشکل هستند

* در تشخیص موقعیتهای مختلف جغرافیایی مانند استانها،کشورها،شهرها،اقیانوسها،جهات اصلی و فرعی،خیابانها و... گیج می شوند.

*اغلب اوقات گم می شوند زیرا قادر به پیدا کردن آدرس نیستند

*مضطرب،بی دقت و حواسپرت هستند

* هنگام قرار گرفتن در ورزشهای گروهی آشفته می شوند.با وجود قدرت بدنی خوب،ممکن است تعادل خوبی نداشته باشند و در تمریناتی مانند:ایروبیک،تمرینات ورزشی،رقص،شطرنج، بولینگ،فوتبال،بسکتبال و... مشکل دارند

*حافظه خوبی برای کپی کردن دارند

*می توانند آثار هنری خوبی خلق کنند.

*در ثبت و یاد آوری اطلاعات تاریخی مشکل دارند

*در تشخیص اسامی و چهره ها ضعیف می باشند

*در آمار و احتمالات ضعیف هستند

*در اکثر زمینه های علمی،استعداد خوبی دارند و موفق عمل می کنند

*آنها می توانند مطالب را بخوانند،آنها را درک کنند و مسائل را حل نمایند اما این فقط برای چند لحظه و یا چند ساعت است و موقتی است

*گاهی فراموشکار می شوند

را حل

*در ورقه ریاضی،جای کافی برای نوشتن اعداد و حساب کردن به آنها بدهید

*فرصت بیشتری برای حل تمرینات برای آنها در نظر بگیرید

*بگذارید روی هر مسئله بخوبی فکر کنند و اشتباهات خود را اصلاح نمایند

*مسائل را بصورت واضح و با بیانی ساده تر مطرح نمایید تا سردرگم نشوند

*مهارتهای آنهارا در نظر بگیرید و نقاط ضعف و قوت آنان را بشناسید

*به آنها فرصت دهید تا تمرینات را در حضور شما انجام دهند و آنها را چک کنید

*آنها را از شکست نترسانید

*صبر و شکیبایی نشان دهید

*به آنها اجازه مرور تمرینات را بدهید

*از آنها بخواهید مطالب و مسئله ها را تمرین و تکرار کنند

*اعداد بزرگ در ذهن آنها نمی ماند.لطفا از ارقام کوچکتر و کمتر استفاده کنید

*در بین دانش آموزان رقابت سالم ایجاد کنید

*آنها را برای درس جدید آماده کنید و اشکالات و ضعف آنها در دروس قبلی را برطرف نمایید

*آموزش ناکافی ممکن است او را از ادامه تحصیل باز دارد و یا از ورود به  رشته های مربوط به تکنولوژی محروم نماید

*ولخرج هستند زیرا نمیدانند که چگونه و بدرستی از پول استفاده کنند

نوابغی که اختلال حساب داشته اند

در دوران کودکی و در کودکان مشهور و نوابغ هم ناهماهنگی هایی در رشد وجود داشته است.

انیشتین تا سن 4 سالگی نمی توانسته صحبت کندو در ریاضیات مشکل داشته است.

توماس ادیسون تا سن 9 سالگی خواندن را یادنگرفت و خیلی هم بزهکار بوده است.

ورنر براون 9 بار در درس جبر مردود شد.

ویلیام جیمز که نویسنده فعالی بود می نویسد: بینایی من ضعیف بود و توانایی کمی برای تشخیص حروف الفبا داشتم.من نوشته ها را مرتبا رد گیری می کردم.

بنیامین فرانکلین هرگز آن لحظه ای را فراموش نمی کند که در مدرسه بوستون نمی توانست مطلبی را بخواند.او 8 ساله بود که خواندن را شروع کرد.زیرا او از یک کلیسا آمده بود.ولی بسرعت خواندن را فرا گرفت.و دانش آموز ممتاز شد.ودر همه سالها مورد تشویق قرار گرفت.پدرش تصمیم گرفت او را در یک مدرسه خصوصی ثبت نام کند.تا درس او بهتر شود.او برای این منظور از یک استاد دانشگاه با تجربه کمک گرفت.در اواخر پایه دوم و سالهای بعد در دبیرستان در برخی از دروس ممتاز شدبجز در ریاضیات که شکست خورد.پدرش اورا از مدرسه بیرون برد و به کار گمارد.پس از آن فرانکلین خودش درس خواند و برادرش را در سن 12 سالگی به شاگردی پذیرفت.و بالاخره یک سیاستمدار،دانشمند و نویسنده شد.

توماس جفرسون از جمله افرادی بود که در دانشگاه ویرجینیا بدلیل توانایی خاصی که داشت رسما استخدام شد

برچسب ها: اختلال در حساب، اختلال در محاسبه، ضعف ریاضی،

تاریخ : 28 مهر 93 | 19:00 | نویسنده : مرضیه لک | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.
نمایش نظرات 1 تا 30