دانستنیهای اختلالات یادگیری

 

-اختلالات یادگیری یعنی دانش آموز:الف)تنها در یک یا چند ماده درسی مشکل داشته باشد نه همه دروس. ب) از نظر هوشی در حد متوسط یا بالا باشد. ج) از نظر عاطفی وسازگاری مشکل نداشته باشد.

- اختلالات یادگیری شامل اختلالات زبان گفتاری- خواندن- زبان نوشتاری –ریاضیات است.

- انیشتین- ادیسون-داوینچی و بتهوون دچار اختلال یادگیری بوده اند.

-  "سامو ئل کِرک" متخصص بهداشت وروان برای اولین بار اصطلاح اختلالات یادگیری را درسال 1962 به کار برد

  -اختلالات یادگیری تقریبا 15-10 درصد از دانش آموزان ابتدایی راشامل می شود.

- 85تا90درصد اختلالات یادگیری به اختلالات خواندن مربوط است.

- دانش آموزی که در همه دروس مشکل دارد به دو دلیل است:1- یا مشکل هوشی دارد که می بایستی از وی تست هوش بعمل آید.2-ممکن است مشکل عاطفی داشته باشد. اگر از دانش آموز تست هوش بعمل آمد وهوش  وی عادی بود پس نتیجه می گیریم که مشکل عاطفی دارد و باید به مشاور ارجاع داده شود.دانش آموزی که در همه دروس ضعیف است در زمره دانش آموزان ناتوان در یادگیری قرار نمیگیرد!

-نقش عوامل ارثی  در اختلال خواندن بیشتراست . ناتوانی درخواندن مربوط ژن های کروموزوم شماره 6 و 15 است .

-اصطلاح ADHD همان اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه است.

- وزن بسیار پایین به هنگام تولد-نارسی شدید کودکان خطر ابتلا به مشکلات یادگیری رابالامی برد.

-ناتوانی یادگیری به دو گروه ناتوانی یادگیری تحولی و ناتوانی یادگیری تحصیلی طبقه بندی می شود.

- ناتوانی یادگیری تحولی همان مهارتهای پیش نیاز مانند :دقت-ادراک و حافظه است.

- ناتوانی یادگیری تحصیلی همان  ناتوانی( خواندن- ریاضی و  محاسبه کردن – وناتوانی غیرکلامی یا عملی) است.

-اختلال درریاضیات در6 درصد دانش آموزان دبستانی عادی  وجوددارد و دردخترها  بیشتر از پسرها ست.

- طول مدت حافظه کوتاه مدت 30ثانیه است.

- اختلالات یادگیری از دهه 70 وارد آموزش وپرورش  ایران شد.

-رشته ی اختلالات یادگیری از عواملی مانند  فرضیه های پزشکی وبالینی  -عوامل ارثی-محیطی –آموزشی اجتماعی –فرهنگی به وجود آمده است.

- ورنر-پیاژه  و برونر معتعقد بود ند که  رشد غیرکلامی زیربنای رشد کلامی است .

-" راس " معتعقدابود که یک نقص ذهنی وجوددارد که بیشترکودکان ناتوان دریادگیری باآن مواجه اند .

-" برت نر" می گوید: کودکان باناتوانی یادگیری درمقایسه باکودکان به هنجار دارای نشانه های بیشتری از آسیب های عصبی هستند .

-هیپرلکسی  یعنی: برخی از کودکان می توانند واژه هارابخوانند اما مفهوم آنهارانمی فهمند.

- ادراک شنیداری یعنی: درک ومعنی بخشیدن به اطلاعات شنیده شده.

- حافظه  شنیداری یعنی: به ذهن سپردن موارد شنیده شده .

- منظوراز ادراک بینایی یعنی:درک ومعنی بخشیدن به اطلاعات دیده شده .

- منظوراز حافظه بینایی یعنی :به ذهن سپردن موارد وموضوعات دیده شده.

- ترکیب  ادراک بینایی و شنیداری یعنی: تطبیق علائم نوشتاری باواژه های زبان .

-فرآیند خواندن به 2 بخش : تشخیص کلمه ودرک مطلب تقسیم می شود.

-درک مطلب یعنی: توانایی دریافت معنی از متن چاپی است.

-هرچه واژه ها انتزاعی تر باشد درک مفاهیم نیز دشوارتر می شود.

-این عوامل دربروز اختلالت یادگیری موثر است  1- عوامل ژنتیکی 2- آسیب های مغزی3-عوامل محیطی وآموزشی.

-دیس کاکولیا  یعنی: ناتوانی یادگیری درحیطه ی فهم حساب واختلال  درمفهوم ویادگیری کمّی.

-عوامل علی اختلال درمهارتهای ریاضی عبارتند از : 1-فقدان آمادگی یادگیری2—آموزش ضعیف3-پافشاری نابجا4-علاقه وانگیزش5-ضعف حافظه است.

- بسیاری ازمهارتهای مهم حساب بدلیل اختلال در حافظه است.

- پیاژه می گوید:یادگیری ریاضیات فرآیندی است که کودکان باید قبل از رفتن به مرحله بعد مهارتهای مربوط به مرحله پایین تررایاد بگیرند .

- پیش نیازهای یادگیری اولیه ی ریاضیات شامل تناظر یک به یک-طبقه بندی-ردیف کردن و نگهداری ذهنی است .

-پیشرفته ترین وپیچیده ترین دستاوردنظام زبان (نوشتن) است.

-ملموس ترین صورت مهارت های ارتباطی (دست نوشته یا دستخط )است.

-نارسا نویسی همان  اشکال دردرست نویسی است.

-این عوامل  موجب نارسا نویسی می شوند: 1-نداشتن انگیزه2-عدم هماهنگی چشم وصورت3-عدم استفاده صحیح از میز وصندلی4- به دست گرفتن نامناسب مداد5-عدم ترسیم حروف وکلمات 6-بی قراری وپرتحرکی 7- تاخیردرتکلم8-فقرآموزش    


منبع:جزوات سازمان استثنایی کشور


برچسب ها: اختلال یادگیری،

تاریخ : 13 دی 93 | 16:00 | نویسنده : مرضیه لک | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.
نمایش نظرات 1 تا 30