توصیه هایی به آموزگاران محترم مقطع ابتدایی

در قبال دانش آموزان" ناتوان در یادگیری"(LD)

Learning   disability

تعریف ناتوانی های یادگیری: ناتوانی های یادگیری به معنای وجود اختلال در یک یا چند فرایند روانشناختی پایه(دقت-ادراک-تشخیص-حافظه) بوده که به فهم یا استفاده از زبان نوشتاری ویا گفتاری مربوط می شود.ومی تواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن،فکر کردن،صحبت کردن،خواندن،نوشتن،هجی کردن ویا ریاضیات ظاهرشود.دانش آموزان LDدر یک یا چند درس مشکل دارند و نه در همه دروس.اختلالات یادگیری تقریبا 15-10 درصد از دانش آموزان ابتدایی راشامل می شود.

 

همکاران گرامی!

رعا یت این موارد می تواند به حل سریعتر مشکلات یادگیری دانش آموزLDشما کمک کند:

- با دانش آموزان LDدر مورد مشکل تحصیلی شان صحبت کنید و آنان را از حضور در جلسات تشخیصی و درمانی مراکز مشکلات یادگیری نترسانید.

-حضور بموقع دانش آموز LDدر مرکز مشکلات یادگیری باعث می شود که از زمان تخصیص یافته  به وی بخوبی استفاده کند و مشکلاتش سریعتر رفع شوند.

-با کارشناسان و مربیان مرکز LD در تماس باشید ودر خصوص وضعیت تحصیلی دانش آموز با آنان تبادل نظر نمایید.

-به توصیه های کارشناسان LD در مورد دانش آموزان خود عمل نمایید.

-کارشناس مربوطه LD را از وضعیت تحصیلی و رفتاری دانش آموز مطلع نمایید.

- دانش آموزانی که در همه دروس ضعیف هستند، جزو کودکان LDنمی باشند لذا از معرفی آنان به مرکز مشکلات یادگیری خودداری کنید.( مشکل آنان یا هوشی است و یا عاطفی ...).

 

-کارشناسان و مربیان مرکز  LDمعلم خصوصی  نیستند لذا از آنان نخواهید که با دانش آموز LD شما سایر دروس را هم کارکنند!

-پرونده دانش آموزان  LD خصوصا آزمونهای هوشی آنان کاملا محرمانه است لذا جهت آگاهی از ضریب هوشی دانش آموز خود اصرار نورزید.

-دانش آموزان مرزی(دیرآموز) جزو دانش آموزان  LD نیستند لذا از معرفی آنان به مرکز مشکلات یادگیری خودداری فرمایید.

-از مقایسه دانش آموزان LD  با سایر دانش آموزان کلاس خود بپرهیزید و همواره اصل تفاوتهای فردی را مد نظر قرار دهید.

-از دانش آموز LD   توقع واقع بینانه و در حد توان او داشته باشید.

-از تحقیر این کودکان خودداری نمایید ونقاط ضعف و قوت آنان را بشناسید .

-ممکن است دانش آموز   LD  نیاز به جلسات مشاوره ای هم داشته باشد لذا در این موارد با وی همکاری نمایید.

-او را تشویق به مشارکت نمایید.

- روشهای مختلف تدریس را بکار ببرید.

- او را به مطالعه و حفظ کردن شعرها تشویق کنید.(حفظ کردن شعر به تقویت حافظه شنوایی آنان  و سایر دانش آموزان کمک فراوان می کند).

-انشای تصویری به آنان بدهید( تصاویری را در اختیار این کودکان بگذارید تا در مورد آن تصاویر جمله و یا انشاء بنویسند)

- مهارتهای اجتماعی را به آنان بیاموزید.زیرا در این مورد بسیار ضعیف هستند.

- به شرایط خاص روحی آنان توجه کنید واساس کار خود را برکاهش تنش قرار دهید. تکالیف نوشتنی زیاد، سبب خستگی دانش آموزان ودر نتیجه بدخطی آنها می شود.

-طرز صحیح قرار گرفتن کاغذ وبدن دانش آموزان ونیز طرز صحیح به دست گرفتن قلم در هنگام انجام تکالیف  جهت خوش خط نویسی بسیار مهم است.

- جهت رفع نارسا نویسی(بد خطی)به کودک بیاموزید که در هنگام نوشتن به آنچه می نویسد یعنی جهت حرکت دست خود بر روی کاغذ نگاه کند.

-جهت کاستن تنش وی، سعی کنید کودک تصویر مثبتی از خودش ایجاد کند، از سرزنش او خودداری کنید، از ایجاد اضطراب در کودک جلوگیری کنید.

-ترساندن دانش آموزان از درس ریاضی(ایجاد اضطراب ریاضی در آنان) مانع از ایجاد ارتباط بین درس ریاضی با زندگی روزمره   آنها می شود.

 -از وسایل کمک آموزشی متنوعی استفاده نمایید.

-اعتماد بنفس آنان را تقویت نمایید

-دقت بینایی آنان را تقویت نمایید: با استفاده از تمرینات مختلف( مانند:دیدن تصاویری که در ظاهر مانندهم هستند ولی در جزئیات چند اختلاف با هم دارند.کودک می بایستی اختلافها را بیان کند).

-تقویت حافظه بینایی.(چند کلمه، شکل،عدد،جمله و... را به کودک نشان داده و بردارید و سپس از کودک بخواهید آنچه را دیده است به شما بگوید).

-استفاده از پازل (جهت تقویت دقت و ادراک کودک).وطبقه بندی تصاویر،وسایل،و... در شکلها و اندازه های مختلف بسیار مفید است.

-کامل کردن تصاویر ناقص.(جهت تقویت ادراک-دقت-هماهنگی چشم و دست-تجسم فضایی) موثر است.

-شناخت جهات مختلف مانند:راست-چپ-بالا-پایین و... (جهت تقویت تجسم فضایی) مفید است.دانش آموزان LD در این مورد مشکل دارند

-بریدن و چسباندن اشکال مختلف،نقاشی کردن و کپی کردن تصاویر و اعداد مختلف،ردیف بندی اشیاء با توجه به رنگ-شکل و یا اندازه آنها،تمرینات شناخت زمان(روز-ماه-سال-ساعت-هفته-دقیقه-ثانیه و...). وصل نقطه چین های اشکال و یا اعدادو... به دقت و ادراک همه کودکان خصوصا دانش آموزان LDکمک می کند.

-از دانش آموزان خواسته شود متن درس را همه با هم بخوانند.

-از کودک LDخواسته شود تا قبل از خواندن متن برای سایر دانش آموزان،آن را برای خود مطالعه نماید.

-در ابتدا مطلب آسانتر (یا حتی یک پاراگراف)در اختیار کودک LD قرار گیرد و با پیشرفت کودک،متن را مشکل تر کنید.

-بحث وگفتگو در مورد مطلب یا داستان قبل از خواندن آن برای درک مطلب بسیار مهم است.

-استفاده از کاغذ راهنما (فلش) ویاگذاشتن انگشت زیرکلمه بر دقت دانش آموز می افزاید.

- جهت تقویت دقت دانش آموز ،کلمات مشکل را در کلمات ناتمام بکار ببرید مثال: تصمیم= ﺗ.....میم.

-استفاده از کتاب داستانهای ساده .

-به کودک اجازه دهید تا متن داستان را بخواند وسپس آن را بصورت نمایش اجرا کند.

-خستگی زیاد موجب عدم تمرکز دانش آموز است لذا کمی استراحت لازم است.

-زمانی که دانش آموز دقت می کند او را تشویق نمایید و پاداش دهید.

-نحوه نشستن دانش آموز در کلاس درس بر تمرکز وی موثر است.لذا مراقب باشید که دانش آموز در هنگام ارائه درس و.. سرش را به حالت خوابیده روی میز نگذاردو صاف و درست بنشیند.

-نظم داشتن در امور تحصیلی بر تمرکز حواس می افزاید.کودکانیکه بی نظم هستند ،دقت کمتری هم دارند.

-خنده باعث آرامش ونیز تمرکز حواس می شودو باعث می گردد که دانش آموزان سریعتر یاد بگیرند و بیشتر دقت نمایند.

- دانش آموزان را به دلیل  بی دقتی و نامرتبی تنبیه نکنید.

-نوشتن انشا بصورت گروهی توسط دانش آموزان به تقویت انشاءنویسی آنان کمک می کند.

-تهیه روزنامه دیواری،و لوحه‌های مختلف کمک مؤثری به انشاء نویسی دانش‌آموزان می‌کند.

-معلم نیز به همراه دانش آموزان انشایی کودکانه  بنویسد.ولی در آخر کار انشا خود را بخواند تا اعتماد به نفس دانش آموزان کاهش پیدا نکند.

-تشویق دانش آموزان به مطالعه و کتاب خوانی .

-جهت افزایش خزانه لغات دانش آموزان، بهتر است که معلم از کلمات مختلف همه دروس استفاده کند , وجمله بسازد و تنها به کلمات درس فارسی اکتفا نکند.


برچسب ها: دانش آموزان ناتوان در یادگیری در مدارس،

تاریخ : 10 مهر 93 | 14:00 | نویسنده : مرضیه لک | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.
نمایش نظرات 1 تا 30