خشم چیست؟

خشم:یک پدیده فیزیولوژیک کاملا طبیعی است که تحت تاثیر عوامل بیرونی گیرنده های عصبی سیستم لیمبیک مغز را تحریک کرده و تحت تاثیر هیپوفیز، غده فوق کلیوی هورمون آدرنالین را در خون ترشح میکند و با فعال شدن سیستم عصبی خودکار سمپاتیک ارگان های مختلف به صورت فعال در می آیند و رفتارهای هیجانی بدین شکل بروز و ظهور می نمایند.

این تاثیر اعصاب سمپاتیک تحت تاثیر آدرنالین شامل باز شدن مردمک چشم (دقت و تمرکز بیشتر چشم ها) خشک شدن دهان و انقباض حنجره (خشن شدن صدا) افزایش ضربان قلب و خونرسانی بیشتر به عضلات و افزایش قند خون (انرژی بیشتر برای حرکت های تند) افزایش سرعت تنفس (اکسیژن بیشتر برای بافتها) اتساع روده و مثانه و .... که همگی نوعی آمادگی برای بروز رفتار هیجانی مانند حرکات سریع دست و پا  و تخلیه خشم است.

اگرچه خشم جزو احساسات مخرب است اما این پدیده کاملا طبیعی نیازی ضروری برای انسان در جهت حفظ امنیت ،دفاع،  رقابت و برتری قواست.کلیه رفتارهای غیر ارادی مکانیسم خشم نوعی آمادگی دفاعی برای فرار ،حمله ،شکار و یا حس پیروزی میباشند که با افزایش انرژی شدید بدن مواجه میشویم. این افزایش انرژی مانند یک بخاری با درجه بالا کار میکند و در صورت عدم کنترل منجر به آتش سوزی میشود.

به همین منظور سیستم خود کنترل بدن برای جلوگیری از انفجار بدن حاصل از مکانیسم های فعال کننده سمپاتیک اقدام به فعال نمودن سیستم پاراسمپاتیک (آرام کننده) نموده و با ترشح هورمون اندورفین که آرامش دهنده است کلیه مکانیسم های فعال شده قبلی را آرام میکند یعنی کم شدن ضربان قلب ،کم شدن فشارخون، کاهش ریتم تنفس و...

انواع تظاهرات خشم:

1- کلامی: مانند : فحش بدگویی ،غیبت، تهدید و...

 2- عملی: مانند پرت کردن و...

3- منفعل: عدم امکان بیرون ریختن خشم به دو روش فوق منجر به فروخوردن و درون ریزی میشود. خشم فروخورده خطرناک ترین حالت است زیرا در لایه های درونی بدن روی سیستم عصبی تاثیر منفی گذاشته و با حمله و تاثیر منفی روی قسمت های ضعیف بدن باعث ایجاد بیماری میشود.

    
اگرچه ترشح اندورفین در خون که در ورزش نیز ایجاد میشود باعث ایجاد حس آرامشی مطلوب و سازنده می گردد اما در این روند آرامش پس از خشم مانند آرامش پس از طوفان حالتی نامطلوب بر بدن داشته و باعث ایجاد افسردگی، ضعف انرژی، سردی و احساس تنفر میشود. این شرایط مانند لیوانی است که آب گرم را در آن ریخته و سپس آب سرد را در آن بریزیم و یا زودپزی داغی که روی آن آب سرد میریزند یک واکنش سرد کننده ناگهانی است که تاثیرات نامطلوبی دارد.

 

 

روشهای کنترل خشم

1-با نوشتن شرحی از شرایطی که باعث خشم می شود بر افکار بد بینانه خود نظارت کنید.

2-خودتان را در جای دیگران قرار دهید .به یاد بسپارید همه ما انسان هستیم و انسان جایز الخطاست.

3-به هنگام خشمگین شدن  کمی بخندید .

4-مهارت خوب گوش دادن به سخنان دیگران و نحوه ارتباطات صحیح را بیاموزید.

5-نحوه اظهار وجود را بیاموزید، اظهار وجود جانشین سازنده و راهگشای خشونت است.

6-اگر هر روز به گونه ای زندگی کنید که گویی آن روز،آخرین روز زندگی است در می یابید که زندگی کوتاه تر از آن است که سر هر موضوعی خشمگین شوید.

7-آخرین گام ،بخشش کسانی است که شما را خشمگین ساخته اند، با زدودن  رنجش ودست کشیدن از انتقام و تلافی، می بینید بار سنگین خشم از روی شانه هایتان برداشته می شود.

8-اگر خیلی عصبانی هستید چیزی نگویید،آرام بگیرید، اگر آرام باشید شما را بیشتر جدی می گیرند.

9-سعی کنیدبه جای ترور شخصیت دیگران، رفتار خود را زیر سوال ببرید.

10-هنگام عصبانیت درباره خود و رفتار دیگران کلمات نهایی مانند هر ، همیشه، هرگز،هیچوقت و...بکار نگیرید.

11-به هنگام خشم نفس عمیق بکشید. یک لیوان آب سرد بنوشید. قدم بزنید. زیرا قدم زدن به ما کمک می کند که با تغییر نقطه تمرکز، نتیجتا مقداری از خشم  فرو کش شود.

12-اگر رفتار خود را از نگاه دیگران ببینیدکمتر دچار عصبانیت می شوید.

13-به هنگام عصبانیت طوری رفتار نکنید که دیگران حربه ای علیه شما بدست آورند و به گفته هایتا ن برچسب غیر منطقی، احساسی یا هیجانی بزنند. این امر موجب می شود که خشم شما بیشتر شود و اوضاع را بهتر نمیکند.

14-با نوشتن شرحی از شرایط خشم در یابید کجا وچرا به شما افکار پرخاش جویانه دست می دهد .

15-به خودتان تلقین کنید که کمتر باید تحت تاثیر مسائل ناراحت کننده قرار بگیرید، این تلقین تا اندازه ای در آرامش اعصاب موثر خواهد بود .

16- تجربه‌ای آرامش‌بخش را تجسم نمایید. چشمانتان را ببندید و در ذهن خود سفر كنید. این كار را در مكان‌های امیدبخش و به دور از استرس انجام دهید.

17- کاری که به آن مشغول هستید را رها کرده، محل را ترک کنید، قدری راه بروید، و آنقدر خارج از آن مکان بمانید تا احساس خشم در شما برطرف شود

18- همواره در لحظات عصبانیت و خشم، با خود فکر کنید که آیا موضوع واقعاً آنقدر اهمیت دارد که شما را تا این حد عصبان  می کند؟

19- عصبانیت مانع درست فکر کردن می شود. پس آرام باشید و به آینده فکر کنید.


برچسب ها: خشم چیست، خشم کودکان،

تاریخ : 17 شهریور 93 | 16:55 | نویسنده : مرضیه لک | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.
نمایش نظرات 1 تا 30