سوال و جواب-در مورد مقیاس هوشی وکسلر 4 تکمیلی

جهت استفاده همکاران گرامی مراکز اختلالات یادگیری





      جهت تعیین هوشبهر دقیقتر از آزمون بینه استفاده می کنیم


در اینجا برخی از سوالات همکاران عزیز مراکز LDدر خصوص نحوه اجرای آزمونها ذکر شده است .که ممکن است سوال شما نیز باشد.لذا به ترتیب اجرای آزمونها به آنها پاسخ داده می شود.


سین: در قانون بازگشت، اگر آزمودنی به چند سوال مربوط به سطح سنی و نقطه شروع مربوط به خودش پاسخ ندهد و یا پاسخ اشتباه بدهد به نقطه قبل بر می گردیم؟

جیم: با توجه به سن دانش آموز، نقطه شروع را مشخص نموده و دو سوال مربوط به سن خودش را می پرسیم و یا اجرا می کنیم و اگر آزمودنی حتی به یک سوال مربوط به سن خودش پاسخ نداد و یا پاسخ اشتباه داد به نقطه شروع قبل بر می گردیم.


سین: در طراحی با مکعبها، سوال 3 در فرم ثبت ، که مدل و تصویر است.باید چکار کنیم؟

جیم: مسلم است!باید  دفترچه را در مقابل دانش آموز قرار داده و مدل را هم   طبق دستورالعمل دفترچه برایش ،می سازیم !

سین:علامتهای دایره ای در کنا ر برخی از سوالات  نشانه چیست؟

جیم: هر آزمونی که این علامتها را داشته باشد یعنی این سوالات بازخورد اصلاحی دارند و چنانچه دانش آموز به این قبیل سوالات(که علامت دایره دارند) پاسخ نداد و یا پاسخ اشتباه داد ، نمره صفر را برایش منظور می کنیم ولی پاسخ را برایش توضیح می دهیم(این علامتها به نوعی  برای راهنمایی کردن هستند)

سین: در ظرفیت عدد مستقیم و معکوس اعداد را چگونه بخوانیم؟

جیم: بین خواندن اعداد هر کوشش یک ثانیه فاصله بگذاریم.یعنی اعداد را شمر ده بخوانیم

سین:در مفاهیم تصویر، ارقام نوشته شده در مقابل هر سوال نشانه چیست؟

جیم: نشانگر شماره پاسخ آزمودنی به آن سوال است.و میبایستی دور آنها (دو یا سه عددی که می گوید)خط کشید و یا روی آنها علامت زد

سین:جدول رمز گذاری در پاسخنامه(فرم ثبت) برای چیست؟

جیم: جهت اطلاع آزمونگر از سرعت عمل آزمودنی است که در مدت  120 ثانیه زمان تعیین شده  و در هر 30 ثانیه یکبار بر روی آن درفرم خودمان(یعنی در همین فرم رمز گذاری موجود در فرم ثبت)علامت میزنیم. یعنی دانش آموز را زیر نظر می گیریم تا ببینیم مثلا در 30 ثانیه اول یا دوم یا سوم و چهارم تا کجا در فرم خودش رمزگذاری را علامت زده است ،ما هم تا همانجا در فرم رمزگذاری مقابل خودمان علامت می زنیم.

با توجه به اینکه دانش آموزان ldدر ابتدا کند و سپس سریع عمل می کنند این موضوع به ما نشان می دهد که آیا دانش آموز ldهست یا خیر(کودکان ADHDدر ابتدا تند و سپس کند عمل می کنند(

سین:آیا در آزمون واژگان می توانیم کلمات را برای دانش آموز معنی کنیم؟

جیم:خیر.زیرا در اینجا  این دانش آموز است که  می بایستی معنی کلمات را برای ما بگوید و یا در باره آنها توضیح دهد

سین:در توالی عدد-حرف چگونه عمل کنیم؟

جیم: از دانش آموزان پایه های دوم و بالاتر که اعداد و الفبا را می شناسند میخواهیم که از الف تا د برای ما بخوانند.ونیز اعداد را  بشمارند

ولی از کودکان پایه اول که با الفبا آشنایی زیادی ندارند میخواهیم که از 10-1 بشمارند و اگر بلد نبودند بعد از ما  اعداد و این حروف را تکرار کنند.:الف-ب-پ-ت-د (زیرا این حروف در این آزمون مورد استفاده قرار می گیرند). و پس از آن آزمون را اجرا می کنیم.البته در اینجا قصد آموزش الفبا را نداریم زیرا صدای پ در اواخر کتاب فارسی اول آمده است و دانش آموزان  پایه اول  هنوز با آن آشنایی ندارند

این کار صرفا جهت آشنایی آزمودنی با نحوه تلفظ  و تشخیص این صداهاست

سین:چرا خیلی از بچه ها در این آزمون مشکل دارند؟

جیم:بله همینطور است.به همین دلیل نمره بسیارپایین در این آزمون نشانگر ldبودن کودک است

سین: آیا اعداد و الفبا را هم باید به ترتیب بگویند؟

جیم:بله.هم اعداد و هم حروف و صداها را باید به ترتیب بگویند(یعنی به ترتیب حروف الفبا ونیز به ترتیب اعداد )مثلا پ را قبل از ب نگویند و یا 3 را قبل از 2 نگویند

سین:قانون توقف در توالی عدد-حرف چگونه است؟

جیم: در بالای فرم قید شده است.یعنی کسب نمره صفر در هر 3 کوشش از یک سوال.اگر در یک سوال به 2 کوشش پاسخ درست داد و یکی را اشتباه گفت به آزمون ادامه می دهیم تا جایی که در هر 3 کوشش هر یک از سوالات صفر بگیرد

سین: در توالی عدد-حرف، آیا آزمودنی حتما باید درهر سوال  به هر دو مورد  پاسخ بدهد؟

جیم: بله.زیرا در هر سوال ،از آزمودنی خواسته ایم که در ابتدا اعداد و سپس حروف را بگوید و پس از آن حروف و اعداد را بیان کند.

سین:آیا ثبت اطلاعات بالینی در آزمون توالی عدد-حرف لازم است؟

جیم:بله. حتما می بایستی مشاهدات بالینی خود را ثبت کنید

سین:شماره های قید شده5 -1  بین  سوالها و نمرات ،در  استدلال ماتریس به چه معناست؟

جیم:نشانگر شماره تصاویری است که آزمودنی پاسخ می دهد که میبایستی دور شماره هایی که آزمودنی می گوید دایره بکشید

سین:در حذف کردن، چگونه تصاویر را بشماریم؟ کمی سخت بنظر می رسد مخصوصا در بخش تصادفی!

جیم: برگه تصاویر را تا بزنید (هم در تصاویر ساختاری و هم در بخش تصادفی)بطوریکه به چهار قسمت تقسیم شود(فقط برگه را تا بزنید و نه اینکه کاغذ را پاره کنید!! ).سپس تصاویر مورد نظر را بشمارید

 

 

پ

 

         الف

 

ت

 

ب

 

سین:در ابتدا کدام بخش حذف کردن را باید به آزمودنی بدهیم؟

جیم: ابتدا بخش تصادفی و سپس بخش ساختاری را به آزمودنی می دهیم.

نکته: کودکان LD در بخش ساختاری نمره بهتری می گیرند و کودکان ADHDدر بخش تصادفی بهتر عمل می کنند

سین:در آزمون محاسبات، آیا زمان مهم است؟

جیم:بله.از سوال 5 به بعد زمان دارد که می بایستی رعایت شود

سین:در استدلال کلمه چگونه نمره بدهیم؟

جیم: در سوالاتی که چند پاسخ درست دارند و در دفترچه نیز قید شده است،اگر آزمودنی به یکی از پاسخها هم اشاره کند از او می پذیریم و نمره می دهیم

     

                                ............................


نکات مهم:

-شرایط اجرای تست را فراهم نموده و استاندارها را رعایت کنیم:نور،سکوت،دما،تهویه،صندلی آزمونگر و آزمودنی،میز مناسب،چیدمان میز،روایی فیزیولوژیکی(آزمودنی گرسنه و تشنه و خسته نباشد)

           - نقطه شروع را مد نظر قرار دهیم

-به قانون بازگشت عمل کنیم 

-  زمان های تعیین شده برای هر سوال در هر آزمون را رعایت کنیم

          -قاعده توقف را رعایت کنیم

- به آزمودنی نگوییم که برای هر سوال چقدر زمان دارد.زیرا در او ایجاد استرس می نماید

          -جهت تعیین هوشبهر دقیق تر از آزمون بینه استفاده کنیم

                                  ..................................

                                  مرضیه لک:مدرس دوره

                      با تشکر از استاد کامبیز کامکاری



تاریخ : 10 خرداد 95 | 18:20 | نویسنده : مرضیه لک | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.