بی انگیزگی در دانش آموزان


نشانه های بی انگیزگی در دانش آموزان

- ناتمام گذاشتن کارها
- خودداری از انجام تکالیف
- عدم تلاش برای حل مشکل خود
- مشکل در تصمیم‏گیری
- انتظار کمک از دیگران
- بی‏ توجهی و بی ‏دقتی
- تمایل نداشتن به فعالیت های بدنی
- آوردن بهانه‏ های متعدد برای انجام ندادن کارها
- داوطلب نشدن برای انجام کارها
- عاجز بودن در تنظیم فعالیت حال و آینده
- میل دائمی به قرار داشتن در حالت استراحت
- به سر بردن دائمی در رویا
- قدرت تمرکز فکری پایین
-تنبلی نمودن و از زیر باز مسئولیت، شانه خالی کردن
عوامل مختلفی که منجر به کاهش انگیزه در دانش ‏آموزان می‏شود:

- عدم هماهنگی بین میزان تکالیف مدرسه با توانایی‏های دانش ‏آموزان
- یکنواخت بودن محیط آموزشی با توجه به پیشرفت‏های عصر حاضر که می‏توان از وسایل کمک آموزشی مثل نوار ویدیو، سی‏ دی، اینترنت و... استفاده کرد.
- عدم کنترل والدین نسبت به وضعیت تحصیلی فرزندانشان
- بی ‏ارتباط بودن تکالیف با نیازهای روزمره
- مشکلات خانوادگی نظیر محول نمودن کارهای منزل به فرزندان از طرف والدین
- انجام کاری برای دریافت حقوق و ساعات غیر مدرسه برای کمک به وضعیت اقتصادی خانواده.
- تشویق نشدن برای انجام تکالیف منظم
- افسردگی‏های خفیف
- داشتن تجربیات و شکست‏های تلخ متعدد
- عدم برخورداری از تجربیات موفق
- در معرض شماتت و تنبیه بودن
- نقایص فیزیولوژیکی و بدنی
- وجود نابسامانی، مشاجرات لفظی و درگیری در خانواده
- طلاق در خانواده
- وابسته بودن به والدین و انجام کارهای کودک به ‏وسیله ‏ی آن‏ها
- محرومیت از امکانات اولیه
- داشتن بیماری شدید

راهبردهای افزایش انگیزه در دانش ‏آموزان

- اطمینان از وضیعت جسمانی دانش‏ آموز از نظر معاینه ‏ی شنوایی و بینایی
- ایجاد هماهنگی بین تکالیف مدرسه با توانایی دانش ‏آموزان
- متنوع کردن محیط آموزشی با استفاده از وسایل کمک آموزشی مثل فیلم، عکس، ماکت و...
- دادن تکالیف مرتبط با نیازهای دانش‏ آموزان
- توجه به حاصل فرایند کار و تلاش دانش آموز (عدم نمره محوری در کلاس)
- استفاده درست از کلمات و جملات توسط والدین و معلمان.

دانش ‏آموزان بی‏ انگیزه در مدرسه و راهبردهای افزایش انگیزش

والدین و معلمان گاهی از اوقات با سخنان به ظاهر ملایم و بی‏ضرر، موجب کاهش انگیزه در دانش‏ آموز می‏شوند. آنان به دانش‏ آموزی که در آستانه‏ ی مردود شدن است می‏گویند: « ما می‏دانیم تو یک نابغه نیستی، توقع هم نداریم معجزه‏ای از تو ببینیم. فقط می‏خواهیم در حد توانایی‏ ات درس بخوانی، اگر نمره‏ ی قبولی بگیری ما راضی خواهیم بود.» این نوع گفتار، دیگر به دانش‏ آموز این امکان را نمی ‏دهد که برای رسیدن به درجات عالی آموزش تلاش کند؛ اگر هم نهایت کوشش خودش را هم به خرج بدهد، بیش از یک « قبولی» انتظاری دیگر از خود ندارد. پیامی که می‏تواند منجر به ایجاد انگیزه در فرد شود این است:
« ما انتظار داریم درس یاد بگیری و آدم تحصیل کرده‏ای بشوی. یادگیری یک امر تصادفی نیست، یادگیری مستلزم تلاش و عزمی راسخ است. ما چنین چیزی را از تو توقع داریم.»
- دادن خودمختاری و استقلال به دانش ‏آموز در جاهایی که امکانش وجود دارد.
- تشویق‏های کلامی .
- نشاندن دانش‏ آموز در جلوی کلاس یا در کنار هم‏کلاسی‏هایی که می‏توانند الگوی نقش مثبت برای او باشند
- صدا زدن دانش‏ آموز در کلاس در موارد متعدد، ارائه‏ ی بازخورد در موارد متعدد، تقسیم تکالیف حجیم به بخش‏های کوچک‏تر
- کمک به والدین در درک واقع‏ بینانه از توان یادگیری دانش ‏آموز.
- دادن فرصت به دانش ‏آموزان در بیان معلومات خود و آن‏چه خارج از کلاس از خانواده و دیگران آموخته ‏اند.

http://shir43.blogfa.com


تاریخ : 26 بهمن 92 | 19:00 | نویسنده : MARZIEH(MARY)-lak | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.