با کودکان نابینا چگونه برخورد کنیم؟


نکاتی درمورد برخورد با افراد نابینا 

1- باید با این کودکان طوری برخورد کرد که گویی هیچ تفاوتی با سایرین ندارند. 
2- آنها راباید با نام صدا زد و بهتر است خودرا در هنگام صحبت معرفی کنیم. 
3 -همواره باید اجازه دهید تا جایی که می تواند خودش کارهاش را  انجام دهد. 
4- در هنگام صحبت کردن در روبه روی او قرار گیریم . 
5- از جابه جایی وسایل کودک نابینا پرهیز کنیم چون آنها با توجه به حافظه خود به راحتی می توانند  آن ها را بیابند. 
6- باید از مقایسه افراد نابینا با همسالان بینای آنان جدا بپرهیزیم . 
7- او را در فعالیت های مختلف شرکت دهیم . البته باید توجه کنیم که فعالیت جز  آن دسته از فعالیت ها باشد که او می تواند از  عهده آن برآید و در آنها شرکت کند. 
8- باید کودک  نابینا را در  تحرک و جهت یابی مستقل کمک کرد. 
9- از جمله برنامه های آموزشی لازم , دادن مشاوره و آموزش های لازم به والدین این کودکان است. 

نکاتی چند در آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان نابینا و نیمه بینا 

1- توجه کامل به تفاوت های فردی در کلاس و اموزش انفرادی : 
معلم تمام تفاوت های فردی دانش اموز نابینا اعم از میزان نارسایی  نابینایی, سن وقوع نابینایی, سوابق و وضعیت خانوادگی , تفاوت های هوشی و مسایل و ویژگی های فردی کودک را باید در نظر داشته باشد. 
2- تدارک اشیا» و وسایل ملموس در برنامه های اموزشی: 
افراد نابینا اطلاعات و دانش خود را عمدتا از طریق شنیدن و لمس کردن تحصیل می نمایند. لذا ضروری است که به هنگام آموزش حتی الامکان اشیا» و وسایلی که قابل لمس باشد در اختیار انان قرار گیرد. 
3- توجه به کلیت و جامعیت برنامه های آموزشی : 
معلم در جهت آشنا نمودن دانش آموزان نابینای خود با مسائل و واقعیت های محیط خارج لازم است در تدارک برنامه های آموزشی به تجارب هماهنگ و یک پارچه و رابطه امور نسبت به هم توجه داشته باشد. یعنی به  جای صحبت کردن از یک اداره واحد, از تعداد واحدهای شهر صحبت کند و به جای بحث روی یک چیز از یک واحد از کل واحد بحث کند. یعنی به یکپارچگی و کلیت موضوعات توجه داشته باشد. 
4- ایجاد محرک ها وانگیزه های فوق العاده : 
والدین در منزل و معلم در کلاس و مدرسه بایست برای حرکت و فعالیت های مختلف ذهنی و بدنی کودک انگیزه ها و محرکاتی را ایجاد نمایند و یا با برنامه ورزشی مطلوب زمینه ظهور چنین انگیزه هایی را فراهم کنند. چون کودک نابینا اشیا» را نمی بیند لذا برای به دست آوردن آنها تلاش هم نمی کند لذا انگیزه لازم را برای  برخورد با آنها ندارد که این خود منجر به این می شود که تعامل کودک با محیط فیزیکی کم می شود و نتیجه ان ضعف فعالیت های مطلوب ذهنی است. 

آموزشی که برای نابینایان در نظر گرفته شده است: 

1- بریل : 
این روش توسط لوئیس بریل که خود نابینا بود ابداع شد و سیستم مخصوص را برای اموزش نابینایان اختراع ومعرفی کرد. در این روش یادگیری وخواندن حروف و کلمات از راه لمس از روی کاغذهای مخصوص که توسط دستگاه به صورت برجسته ای نوشته شده است انجام می گیرد. 
خواندن از طریق بریل به حافظه مربوط می شود و مشکل تر است و مدت زیادی طول می کشد و به شکل چندین کلمه در یک زمان که توسط افراد عادی انجام می شود امکان ندارد و به علت قطور بودن کاغذها جای بیشتری را اشغال میکند.

2- استفاده از بینایی موجود: 
جلو آوردن کتاب , به کار بردن عدسی از این دسته هستند. به کار بردن عینک و عدسی های قطور باعث اذیت چشم می شود.

3-آموزش گوش دادن : 
یکی  از روشهای یادگیری در نابینایان آموزش و  عادت به گوش دادن است و این روش به وسیله نوارهایی که از قبل ضبط شده برای همه نوع مکالمات اماده نیست. 
4- آموزش فعالیت و زندگی مستقل: 
که نابینا بتواند برای  خود زندگی مستقلی داشته و احتیاج به دیگران نداشته باشد که از اهمیت خاصی برخوردار است. 

5- طراحی سیستم های رایانه ای

این سیستم ها طوری طراحی می شوند که هزاران کتاب را به صورت الکترونیکی و یا خط بریل و یا به صورت گویا در اختیار نابینایان قرار می دهند. 
نمونه بریل دارای نمایشگر لمسی بریل است و دارای مبدل نابینایان و سامانه کمک اموزشی گویا است .

6-نرم افزارچاپگر بریل و یا ترجمه بریل 
7-نرم افزار تشخیص حروف دیداری . 
گوشی موبایل با صفحه لمسی برای نابینایان
این طرح گوشی موبایل برای افراد نابینا داده شده است و شبیه به آی‌فون فعلی است با این تفاوت‌كه به جای صفحه نمایشگر لمسی، فقط یك صفحه سفید دارد كه نقاطی از آن برجسته می‌شود و به‌حروف بریل با كاربر ارتباط برقرار می‌كند. اگر این تلفن به‌تولید انبوه‌برسد، كمك بزرگی به نابینایان خواهد كرد







منبع:http://persiannurses.blogfa.com/



تاریخ : 18 مهر 93 | 10:00 | نویسنده : مرضیه لک | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.