تبلیغات
روانشناسی دانش آموز - نارساخوانی در کشور مصر

بررسی علل و راهکارهای درمان نارسا خوانی در کشورمصر


مترجم:مرضیه لک-مدیر وبلاگ


Image result for learning disability


نارسا خوانی و یا خوانش پریشی یکی از مشکلات آموزشی است که اساتید و مربیان آموزشی در مورد آن  به این واقعیت رسیده اند که خواندن از مهمترین مهارتهای اولیه همه مواد درسی است.و دانش آموز بدون آن نمی تواند دوران تحصیلی را به پایان برساند.بطور کلی حضور تعدادی از دانش آموزان نارسا خوان، آموزش  اکثر دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد.و برای برخورد با این مشکل وقت زیادی از کلاس گرفته می شود.ودر نتیجه مشکل نارسا خوانی و اسرار مربوط به آن ونیز نا آگاهی از آن موجب طرد کردن دانش آموزانی می شود که این مشکل را دارند در حالیکه آنها برای غلبه بر این مشکل  و تعامل مثبت در کلاس و خارج از کلاس به آموزش ویژه نیاز  دارند.                                


                        1) نارسا خوانی چیست؟

  :dys-lexiaالف) واژه   

به معنی خواندن است .(LEXIA)  به معنای دشوار است و (dys کلمه ای یونانی است که از دو بخش تشکیل شده است.بخش اول(-

ب)-تعریف نارسا خوانی:تعاریف زیادی برای نارسا خوانی وجود دارد ولی تنها تعریف انجمن جهانی نورولوژی را می توان بکار برد.این اختلال علیرغم آموزشهای لازم و هوش طبیعی و فرصتهای اجتماعی و فرهنگی برابر،بوجود می آید و زیر مجموعه مشکلات یادگیری است در اینجا باید متذکر شویم که نارسا خوان ها هوش طبیعی و یا حتی بسیار بالاتر از طبیعی دارندو در زمینه های دیگر خلاق و با استعداد هستند. از آن بعنوان" ناتوانی پنهان" یاد می کنند.

از تعریف نارسا خوانی می توان فهمید که این اختلال ناتوانی ذهنی و حسی نیست. و به عوامل فرهنگی و محیطی بستگی دارد.افرادی که از این اختلال رنج می برند دارای هوش طبیعی و یا بالاتر هستند.و یا رغبتی به مطالعه کردن ندارند.از سوی دیگر مشکل نارسا خوانی در افراد باهوش هم که مشکل ذهنی ندارند  ودر یک محیط عادی زندگی می کنند،دیده می شود.این مشکل در دراز مدت وپس از حدود 6 ماه که از یادگیری زبان می گذرد خود را نمایان می سازد.ودر حدود 1 تا 8 در صد از کودکان سنین مدرسه را با هر قومیت و محل جغرافیایی، شامل می شود.

ج)-تفاوت بین نارسا خوانی و تاخیر در خواندن:

اگرچه هر دوی اینها به ضعف در خواندن منجر می شوند .اما تفاوتهای زیادی بین آنها وجود دارد.که "راتر ویل" مطالعه ای را بر روی هر دو گروه انجام داد .مهمترین تفاوتهای آنها عبارتند از:

-نارسا خوانی در مردان شایعتر از تاخیر در خواندن است.

-مشکلات مغز و اعصاب در بین افرادی که تاخیر در خواندن دارند بیشتر است.

-پیشرفت در دیکته و خواندن در افراد  نارسا خوان کندتر از افرادی است که تاخیر در خواندن دارند

-از سوی دیگر آنچه که" راتر " متوجه شد این بود که کودکان نارساخوان از اختلال عملکرد عصبی رنج می برند و درنیمکره پس سری مشکل دارند.در حالی که این مشکل در "تاخیر در خواندنها" کمتر است.

2)علائم نارسا خوانی:

قبل از آن باید به والدین هشدار داد که از نارسا خوانی فرزند خود نگران  نشوند.باید گفت نارسا خوان ها دارای هوش طبیعی و یا بالاتر هستند.

علائم آن:

الف) مشکلات زبانی:تاخیر در گفتار و یا عدم وضوح در آن ومشکل در  ترکیب صداها و حروف و کلمات و جملات مانند نمونه های زیر:

-جابجایی حروف در کلمات خوانده شده

-حذف و اضافه کردن برخی از کلمات و جایگزینی کلماتی دیگر

-حذف بخشی از کلمه

-معنای کلمه را عوض می کنند

-جا گذاری کلمات

-اضافه کردن کلمات

-تکرار کلماتی که می خوانند

-بکار بردن معنی کلمات در هنگام خواندن

- ضعف در تشخیص بین صداها .مانند:فیل،فول

-گم کردن خط در هنگام خواندن

نشانه های مرتبط با فعالیتهای روزانه:

بسیاری از رفتارهای روزمره کودک ممکن است نشانه ای از نارسا خوانی باشد

 *مثلا نحوه برداشتن اشیاء و مشکل در هماهنگی چشم و دست

مشکل در اجرای برخی از کارها، مانند لباس پوشیدن به طور طبیعی وبستن دکمه    *

تمرکز ضعیف هنگام گوش دادن به داستان    *

 *بیرون رفتن از خط و مشکل در قالب بندی کلمات که با مشکلات ریاضی و گفتاری وسایر مشکلات یادگیری همراه است.اما باید تاکید کرد که تشخیص نارسا خوانی و شدت آن  میبایستی توسط متخخصین صورت گیرد.

ب) جنبه مربوط به وراثت:

مطالعات نشان داده اند که نارسا خوانی عمد تا در خانواده ارثی است.در این خصوص " لیپانن و همکاران" در مورد نارسا خوانی  تحقیقی انجام داده اند که درآن نوزادان 6 ماهه در بین دو خانواده نارسا خوان و  غیرنارسا خوان مورد مطالعه انجام گرفته است که تفاوتهایی در امواج مغزی آنان  وجود دارد.که واکنش آنها به صداها  متفاوت است.و گروه غیر نارسا خوان توانایی بیشتری در پاسخ به صداها و تشخیص آن  داشتند. این موضوع نشان می دهد کودکانی که به دلیل عوامل ارثی مبتلا به نارسا خوانی هستند دیرتر از افراد عادی صحبت کردن را یاد می گیرند.نارساخوانی ارثی  در خانواده می تواند به تشخیص بهتر آن کمک کند.

ج)  نارسا خوانی در سنین مختلف:بنابر تحقیق یک محقق عربستان بنام "عتیق اله صبحی" که نارسا خوانی را در زبان عربی بررسی کرده است بروز نارسا خوانی در سنین مختلف متفاوت است.

3)علل نارسا خوانی چیست؟

در مورد نارساخوانی هیچ گونه اتفاق نظری در بین دانشمندان وجود ندارد.اما مطالعات انجام شده نشان می دهد که مهمترین علل نارساخوانی به شرح زیر است:

الف) عوامل فیزیولوژیکی:

تفاوتهای عملکرد مغز کودکان نارسا خوان با سایر کودکان طبیعی متفاوت است.که این امر موجب ارتباط نادرست بین دو نیمکره چپ و راست مغز می باشد.بهمین دلیل 50 درصد نارسا خوانی را به عوامل ژنتیکی نسبت داده اند.که افراد خانواده از آن رنج می برند.مطالعات اخیر در مورد کودکان نارسا خوان نشان داده است که ناحیه گویایی آنان با کودکان طبیعی متفاوت است و نیمکره چپ مغز آنان کوچکتر می باشد و سلولهای کمتری دارد و فعالیتهای مغزی آنان متفاوت است.

 

تاریخ : 6 فروردین 97 | 11:30 | نویسنده : مرضیه لک | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.